Jumaat, 6 Julai 2018

Bimbingan dan Kaunseling


KONSEP BIMBINGAN DAN KAUNSELING

Pengertian Bimbingan
Secara umumnya bimbingan merupakan proses memberikan panduan dan nasihat kepada seseorang. Dari konteks pendidikan, bimbingan merujuk kepada bantuan atau pertolongan yang diberikan dengan betul kepada murid yang bermasalah.
Bimbingan juga merupakan proses pendidikan yang memberi pertolongan positif kepada seseorang individu supaya dapat membuat pemilihan bijak dari aspek peribadi,kerjaya dan sosial. 
Istilah bimbingan telah diberikan pelbagai makna oleh tokoh-tokoh pendidikan.Antara makna bimbingan yang telah diberikan oleh beberapa tokoh pendidikan adalah seperti berikut :
  • Shertzer dan Stone(1974) menerangkan bimbingan sebagai suatu proses yang membantu individu memahami diri dan dunia mereka.
  • D.W. Lefever (1970) menyatakan bahawa bimbingan merupakan suatu proses pendidikan yang berterusan, tersusun dan sistematik. 
  • George, R.L. dan Cristiani, T.S. (1995) menjelaskan bimbingan sebagai kegiatan memberi maklumat yang berkaitan dengan minat dan keperluan peribadi murid.
Dengan ini dapat dirumuskan bahawa bimbingan merupakan proses untuk membantu pelajar supaya lebih mengerti keperluan dirinya, minat yang terdapat dalam dirinya, kelemahan dan kekurangan yang terdapat dalam dirinya untuk menjadi individu yang lebih baik. Ini juga bagi membantu pelajar menggunakan potensi dan peluang pendidikan yang ada dengan bijak bagi memajukan diri sendiri. Bimbingan juga merupakan proses menolong seseorang menentukan matlamat jangka masa panjang dan pendek dalam hidup dan membaiki sikap dan tingkah laku seseorang individu untuk menjadi lebih baik. 

Pengertian Kaunseling
Setiap orang mungkin mengalami pelbagai jenis masalah dalam diri mereka. Adakalanya kita mengalami permasalahan dari segi pemikiran, emosi, keluarga, pembelajaran dan sebagainya.Adakalanya kita juga mungkin mengalami tekanan dalam membuat sesuatu keputsan dalam hidup. Dari sini dapatlah dilihat bahawa masalah ini sedikit sebanyak dapat ditangani dengan sesi kaunseling. Jadi apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan kaunseling?

Istilah kaunseling sebenarnya berasal daripada perkataan 'counselling'. Perkataan ini telah diberikan pelbagai definisi oleh pelbagai tokoh yang pakar dalam bidang ini. Antaranya ialah :-
  • Shertzer dan Stone (1974) mentakrifkan bahawa kaunseling merupakan proses interaksi yang membolehkan individu memahami dan persekitarannya. 
  • Blocher (1974) menjelaskan kaunseling sebagai suatu proses menolong individu supaya dia menjadi lebih sedar tentang dirinya dan bagaimana dia dapat bertindak balas dengan persekitarannya.
  • James(1982) menyatakan kaunseling merupakan proses pembelajaran yang lebih menumpukan kepada proses membantu individu untuk mencapai kehdendaknya, membimbing dan menilai potensi yang ade pada diri individu.
  • Patterson dan Eisenberrg (1983) menyatakan kaunseling merupakan proses pertemuan secara bersemuka antara klien dan kaunselor yang akan membawa perubahan kepada kliennya
Menurut Prof Dr. Othman (2000) kaunseling merupakan sebahagian daripada proses menolong. Ia melibatkan usaha memberi arahan secara teratur serta mengandungi maklumat yang sesuai bagi menentukan agar sesuatu matlamat tercapai oleh orang yang menerimanya. Lazimnya bagi penentuan kebajikan dan perkembangan dirinya.
Dengan ini dapatlah disimpulkan bahawa kauseling merupakan proses interaksi bersemuka antara kaunselor dan kliennya untuk membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh klien berasaskan psikologi secara sistematik. Kaunseling bukanlah proses mempengaruhi tingkah laku dengan cara mengugut atau mendesak klien tetapi kaunseling merupakan suatu perkhidmatan professional yang memerlukan kemahiran-kemahiran, pengetahuan dan sikap yang tertentu.

PERBEZAAN ANTARA BIMBINGAN DAN KAUNSELING


KAUNSELING
ASPEK
BIMBINGAN
Kaunselor mestilah mempunyai tauliah/sijil dalam bidang kaunseling
PROFESIONAL
Semua guru boleh dianggap sebagai pembimbing tidak memerlukan tauliah.
Perlu ada tempat yang mempunyai kriteria yang tertentu
TEMPAT
Boleh dilakukan dimana sahaja.
Perlu ada masa tertentu
MASA
Boleh dilakukan tidak kira masa.
Menerapkan banyak pangaplikasian teori yang diiktiraf
TEORI
Tidak memerlukan teori hanya memerlukan pengetahuan dan berkebolehan dalam memimpin.

MATLAMAT KAUNSELING
1.  Membantu klien menyelesaikan masalah-masalah yang sedang mereka hadapi dalam jangka masa pendek.
2.      Membuat keputusan yang bijaksana serta memahami sebab sesuatu keputusan itu dibuat.
3.      Mempercepat perubahan tingkah laku yang positif ke atas klien.
4.      Memperkembangkan bakat, minat dan kebolehan ke satu tahap yang optimum.
5.    Mewujudkan perhubungan yang sihat dengan orang lain seperti ibu bapa, adik beradik, rakan-rakan dan guru.
6.    Membiasakan dirinya dengan hidup berdisiplin yang maksimum agar mencapai matlamat kendiri.
7.      Membantu klien bertanggungjawab ke atas dirinya.


 PRINSIP KAUNSELING
Prinsip kaunseling disediakan bagi menjamin kelicinan serta keberkesanan perkhidmatan kaunseling di sekolah.Antara prinsip kaunseling yang dikemukakan oleh beberapa orang tokoh adalah seperti berikut:
  •  Kaunseling ialah proses yang bertujuan mempengaruhi perubahan tingkah laku klien secara sukarela dimana klien sendiri yang ingin mengubah tingkah lakunya dan meminta kaunselor untuk membantu mengubahnya.
  •  Kaunseling adalah untuk semua individu dan tidak dihadkan kepada mereka yang mempunyai  masalah sahaja. Pendekatannya adalah lebih kepada mencegah daripada mambaiki.
  • Setiap klien hendaklah diterima sebagai individu dan dilayan dengan baik. Kaunselor seharusnya memberikan penghormatan kepada hak-hak klien. Tanggungjawab untuk berubah dan mengarah hidupnya adalah terletak pada klien itu sendiri.
  •  Kaunseling dijalankan secara sulit dan semua bahan perbincangan hendaklah dirahsiakan.
  •  Kaunselor merupakan orang yang mahir serta berupaya menolong kliennya mengatasi masalah psikologi.
  • Kaunseling mengadaikan bahawa setiap individu, termasuk kanak-kanak berhak membuat keputusan sendiri dan bebas membentuk personality sendiri serta membuat perancangan hidup sendiri.
        KEPENTINGAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
    1) Dapat membantu pelajar berkembang dalam semua bidang yang bersesuaian dengan minat dan      kebolehan mereka.
    2) Membantu pelajar untuk membuat keputusan dalam kehidupan mereka.
    3) Membantu pelajar membuat pemilihan kerjaya dan membuat persediaan dalam masa hadapan.
    4) Membantu pelajar buat pilihan dalam peringkat persekolahaan mereka.
    5) Menolong pelajar membuat penyelesaian terhadap masalah mereka.
    6) Mengenal pasti kebolehan dan minat pelajar dan memotivasikan pelajar.
    7) Dapat mengenal pasti jenis pertolongan yang diperlukan oleh pelajar.


ETIKA KAUNSELING
Etika kaunseling perlulah dipatuhi oleh kaunselor bagi memastikan sesi kaunseling dapat berjalan dengan lancar. Antara etika kaunseling yang perlu dipatuhi ialah:
1.      Meningkatkan ilmu pengetahuan dari masa ke semasa.
Seorang kaunselor perlulah mempunyai ilmu pengetahuan bagi memberi bimbingan yang terbaik kepada klien. Seorang kaunselor juga perlu mengaplikasikan teori-teori yang berkaitan untuk membantu klien.
2.      Menjaga tingkah laku demi memelihara profesion kaunseling.
Seorang kaunselor hendaklah menjaga bertingkah laku baik supaya profesion kaunseling sentiasa dipandang mulia. Kaunselor hendaklah berusaha memupuk ciri-ciri moral yang dianggap penting dalam memberikan khidmat yang beretika. Antara nilai murni yang perlu dipupuk adalah seperti integriti, penyabar,amanah dan kebijaksanaan.
3.      Bertanggungjawab dengan klien.
Kaunselor mestilah mempunyai sikap bertanggungjawab terhadap klien. Kaunselor perlu memberikan bimbingan yang sewajarnya kepada klien. Seorang kaunselor tidak boleh mengambil mudah masalah yang dihadapi oleh klien mereka.
4.      Menghormati hak-hak klien
Kaunselor hendaklah menghormati hak-hak klien termasuk perkara peribadi klien melainkan perkara itu membahayakan klien atau orang lain. Kaunselor tidak boleh memaksa klien atau membuat keputusan untuk klien Kaunselor hanya boleh memberikan idea atau cadangan kepada klien.
5.      Menjaga kerahsiaan klien.
Kaunselor hendaklah menjaga kerahsiaan maklumat klien yang diperolehi semasa sesi kaunseling kecuali maklumat itu boleh membahyakan klien dan orang lain.

JENIS-JENIS PERKHIDMATAN KAUNSELING DI SEKOLAH


1.      Kaunseling individu.
Kaunseling individu dijalankan secara individu kepada seseorang murid. Kaunseling individu bersifat peribadi.
2.      Kaunseling Inventori Individu dan Rekod
-Mengendalikan fail bimbingan bagi setiap murid.
-Mengumpul dan merekodkan butir-butir berkaitan dengan penilaian dan pentafsiran minat murid-murid.
-Mengawasi corak kehadiran murid-murid yang dirujuk untuk tujuan bimbingan dan kaunseling.
-Menyelaras, menjaga dan mengemas kini rekod murid-murid.
-Memberikan maklumat tentang pencapaian dan kemajuan murid-murid bermasalah untuk tujuan pendidikan pemulihan.
-Menjalankan kaji selidik dan membuat tafsiran tentang kes murid jika perlu.
3.      Perkhidmatan Memberi Maklumat
-Mengumpul dan menyebarkan maklumat pelajaran, vokasional, latihan dan kerjaya kepada murid-murid.
-Menambah dan mengemas kini fail-fail maklumat kerjaya,peluang-peluang latihan dan pelajaran.
-Mengendalikan lawatan kerjaya.
4.      Perkhidmatan Bimbingan Kelompok
-Mengadakan bimbngan kelompok tentang masalah disiplin, pelajaran, sosial, dan lain-lain topik kepada pelajar dari semasa ke semasa.
-Membantu murid memilih mata pelajaran pilihan mereka.
-Memberi motivasi kepada murid-murid yang akan menghadapi peperiksaan seperti PT3 dan SPM.
5.      Pemilihan kokurikulum/kerjaya
-Membantu murid-murid memilih kegiatan bidang kokurikulum dan kerjaya yang sejajar dengan kebolehan,minat dan kemampuan murid-murid itu.
6.      Perkhidmatan Mencegah Penyalahgunaan Dadah
-Mengadakan bimbingan individu atau kelompok untuk menanam sifat benci akan dadah.

-Memberikan pertolongan kepada murid-murid untuk mendapatkan bantuan pemulihan atau rawatan jika ada yang terlibat dengan dadah.

TEORI KAUNSELING

Teori Keperluan Abraham Maslow
Pada mulanya, keperluan merupakan punca wujudnya motivasi.Tingkah laku yang timbul adalah berpunca daripada motivasi dan motivasi ditimbulkan kerana keperluan atau rangsangan.


 
Konsep Asas Teori Keperluan Maslow dengan Motivasi
Abraham Maslow(1970) berpendapat bahawa seorang individu akan memenuhi keperluanasas terlebih dahulu sebelum memenuhi keperluan sekunder. Beliau pada asalnya membahagikan keperluan manusia kepada lima peringkat dan menyusunya dalam hierarki mengikut kepuasan yang tercapai oleh individu sendiri.
Maslow percaya bahawa setiap individu mempunyai ciri dalaman yang terdiri daripada potensi dan desakan untuk mencapai potensi tersebut. Kesedaran ciri ini wujud melalui ekspresi diri sendiri secara spontan dan tidak tersekat. Jika kebebasan ini deisekat seseorang itu akan menghadapi masalah. 
  Keperluan-keperluan manusia disusun mengikut hierarki. Keperluan paling asas ialah keperluan fisiologi, diikuti dengan keperluan keselamatan  ,keperluan kasih sayang dan keperluan kendiri. 

Hierarki keperluan Maslow 

 Maslow selanjutnya menggolongkan ketujuh-tujuh keperluan manusia dalam dua kategori, iaitu keperluan kekurangan dan keperluan kewujudan atau penyuburan. Keperluan kekurangan meliputi keperluan fisiologi,keselamatan,kasih sayang dan penghargaan kendiri.Hal ini kerana beliau berpendapat manusia sentiasa berusaha menyempurnakan diri, jika keperluan-keperluannya menghadapi masalah kekurangan, Manakala keperluan maklumat, estetik, akttualisasi kendiri dikategorikan sebagai keperluan penyuburan apabila semua keperluan dalam kategori keperluan kekurangan telah disempurnakan. Lazimnya, orang yang berusaha mengejar dan memenuhi keperluan penyuburannya seperti menggunkaan bakat dan menyempurnakan kendirinya, memperoleh ilmu pengetahuan dan menceburinya dalam bidang estetik adaalh orang yang telah berjaya mengatasi keperluan kekurangan. Ini bermakna, hanya semua keperluan dalam kategori dalam keperluan kekurangan telah dipenuhi barulah manusia akan cuba berusaha menggunakan potensinya untuk memenuhi kekurangan dalam tahap keperluan penyuburan.

Konsep Asas Motivasi Dengan Teori Keperluan Maslow
Teori Keperluan Maslow merangkumi tiga konsep asas motivasi iaitu:-
a) Motivasi yang disebutkan dalam Teori Keperluan sebenarnya ialah motivasi intrinsik. Motivasi intrinsik ini merupakan kuasa dalaman yang berada dalam perkembangan fisiologikal dan psikologikal manusia. Maslow berpendapat kuasa dalaman ini mendorong manusia berusaha mengejar pencapian cemerlang yang biasanya berlaku secara spontan tanpa kawalan atau rangsangan luar.
b) Teori Keperluan pula menghuraikan perkaitan motivasi di antara hierarki keperluan. Apabila individu telah mendapat kepuasan dalam sesuatu hierarki, keperluan dalam hierarki yang lebih tinggi akan berlaku secara semula jadi. Bagaimanapun, sekiranya hierarki yang lebih rendah masih belum mendapat kepuasan, keperluan dalam hierarki yang lebih tinggi tidak dapat dikembangkan secara wajar.
Berdasarkan kajian Maslow, individu yang mempunyai potensi untuk mengambil inisiatif sendiri untuk mendapat kepuasaan dalam hierarki yang tinggi mempunyai ciri berikut:
a)      boleh memahami hakikat yang sebenar.
b)     mempunyai pemikiran tersendiri.
c)      boleh menerima diri, orang lain dan alam semula jadi.
d)     boleh mengikut aliran masa tetapi tidak kehilangan identity sendiri.
e)      mempunyai falsafah hidup dan moral sendiri.
f)       mempunyai minat meluas terhadap pelbagai aktiviti sosial.
g)      mempunyai kawan karib dan suka menolong orang lain.
h)     boleh menanggung konflik antara perasaan gembira dengan kepahitan.
Aplikasi Teori Keperluan Maslow dengan Kaunseling
Keberkesanan kaunseling bergantung kepada setakat mana keperluan-keperluan klien dapat dipenuhi. Oleh itu, untuk mencapai objektif kaunseling, kaunselor harus mempertimbangkan langkah-langkah yang disarankan seperti berikut :
            a)pastikan keperluan asas klien telah dipenuhi.
     b)Jadikan suasana bilik kaunseling kondusif semasa menjalankan sesi               kaunseling agar kliennya berasa seronok, gembira, harmoni dan selamat         semasa sesi kaunseling.
     c) Bersifat penyanyang untuk memenuhi keperluan kasih sayang.
  d)Memupuk nilai penghargaan kendiri klien serta memberi motivasi dan peneguhan yang sesuai agar dia berusaha bersungguh-sungguh melibatkan diri dalam sesi kaunseling.
  e)Merancang aktiviti motivasi mengikut kebolehan klien dengan tujuan meningkatkan keyakinan mereka dan seterusnya meningkatkan peluang memenuhi keperluan penyuburan mereka.

     f)Memupuk nilai motivasi diri melalui bimbingan supaya klien memahami diri, menerima diri, melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti sosial dan seterusnya menentukan arah hidup dan masa depan sendiri yang tertinggi.


PROSES KAUNSELING INDIVIDU
Proses kaunseling bermula dengan pra-sesi membina hubungan dan membuat penstrukturan antara kaunselor dengan klien. Hubungan boleh terbina apabila persediaan kaunselor mencukupi, layanan yang baik diberikan dan perbualan antara kaunselor dengan klien berlaku dalam keadaan yang selesa dan terpeutik.
(a) Prasesi Persediaan
Pada peringkat ini, kaunselor perlu menyediakan diri dengan mengetahui serba sedikit tentang profil klien. Ini boleh dilakukan dengan meminta klien mengisi borang biodata yang berkaitan tentang perkara peribadi dan maklumat atau rekod-rekod mengenai klien.
Antara kemahiran yang diperlukan adalah seperti berikut:
Perancangan prasesi:-  Sebelum sesi kaunseling dimulakan, kaunselor seharusnya menyemak rekod-rekod klien untuk mendapatkan maklumat yang dianggap berguna. Kaunselor juga harus menyemak diskripsi tugas klien, ini berguna untuk membantu dalam menilai prestasi dan proses membina matlamat. Tingkah laku dan prestasi yang ditunjukkan oleh bakal klien hendaklah disenaraikan manakala tingkah laku standard dan prestasi yang dijangka juga perlu disediakan.. Kaunselor juga hendaklah menyediakan tempat dan masa yang sesuai untuk berbincang tanpa banyak gangguan.
Keselesaan klien:- Di awal sesi, kaunselor haruslah cuba menjadikan klien lebih selesa. Bahasa yang digunakan perlulah  mudah difahami. Kaunselor perlu nyatakan sebab pertemuan dengan jelas dan menekankan yang kaunselor berasa prihatin dengan keadaan yang dihadapi oleh klien dan bersedia membantu klien. Kaunselor perlu menggunakan kaedah yang tidak mengancam klien agar klien berasa selesa dan supaya  matlamat kaunseling tercapai.
(b) Kemahiran Membina Hubungan
Tahap ini termasuklah memberi perangsang kepada klien agar sentiasa tenang dan memberikan tanggapan pertama yang positif kepada klien.Kaunselor mesti membina suasana sekeliling dan tingkah laku yang meyakinkan dan menunjukkan kemesraan.
 Berikut adalah beberapa kemahiran asas yang diperlukan untuk membina hubungan:
Ø  Membina suasana sekeliling. Oleh kerana sesi perbincangan kaunseling selalunya mengambil masa kira-kira 30 minit atau lebih serta tajuk perbincangan adalah serius, jadi tempat yang sesuai diperlukan untuk sesi kaunseling. Kerusi meja yang sesuai perlu disediakan. Keadaan bilik perlulah tidak terlalu panas, terlalu sempit atau terlalu bising. Jangan gunakan tempat lalu-lalang sehingga mengganggu pemerhatian klien atau kaunselor. Tidak ada bau yang tidak menyenangkan seperti bau dari tandas yang berdekatan atau fail atau buku yang bertimbun di atas meja sehingga menyusahkan penglihatan klien atau kaunselor. Kaunselor perlu membina hubungan yang baik dengan klien bagi menggalakkan klien bercerita atau meluahkan perasan secara tidak langsung tanpa dipaksa. Hubungan yang baik dapat membantu kaunselor memahami masalah klien dengan lebih mendalam lagi. Kaunselor mesti membina suasana sekeliling dan tingkah laku yang menyakinkan dan membentuk kemesraan. Selain itu, antara tingkah laku yang mesti ditonjolkan oleh kaunselor adalah seperti menunjukkan tingkah laku  lisan yang mesra, menunjukkan keinginan untuk menolong dan  mendengar apa yang diperkatakan oleh klien.
(c) Penerokaan masalah
Tugas kaunselor adalah utnuk mendapatkan maklumat dan menganalisis maklumat tersebut untuk mencari punca masalah. Masalah yang timbul berpunca daripada tiga keadaan samada datang diri sendiri, orang lain tetapi melibatkan diri klien dan takdir yang berlaku. Setelah punca masalah dapat dikenalpasti kaunselor bersama klien akan menganalisis secara terperinci masalah tersebut. Ini bertujuan untuk membantu kaunselor membuat penerokaan secara mendalam terhadap kliennya dan menimbulkan perasaan empati terhadap permasalahan klien. Menurut Eisenberg dan Delaney (1977), peringkat penerokaan adalah proses berlakunya komunikasi yang didorong keikhlasan dan kejujuran serta berterus terang terhadap peranan sebenar yang hendak dibincangkan antara ke dua-dua pihak. Bagi menjayakan sesi penerokaan kaunselor perlu bermatlamat untuk mendapatkan sebanyak yang mungkin permasalahan klien.
(d) Mengenal Pasti Masalah dan Menentukan Matlamat Kaunseling
Peringkat ini dilakukan selepas meneroka masalah klien sepenuhnya. Tujuannya adalah untuk memudahkan kaunselor membantu klien menyelesaikan masalah yang di hadapi klien. Ianya dibentuk hasil daripada perbincangan antara klien dan kaunselor setelah masalah klien dikenalpasti. Kemahiran yang dilakukan pada peringkat ini adalah untuk membantu memperjelaskan semula punca masalah dan membentuk matlamat sesi. Selain itu, kemahiran yang lebih mencabar seperti konfrantasi dan membuat interpretasi juga memainkan peranan yang amat penting.
(e) Memilih Alternatif Penyelesaian dan Tindakan
Kaunselor berbincang dengan klien untuk membentuk pelan tindakan untuk menyelesaikan masalah. Mereka akan membincangkan alternatif yang dipilih dengan mengambil kelebihan dan kekurangan setiap pilihan yang dipilih. Kaunselor akan menentukan jangka masa sesuatu perubahan harus berlaku. Selain itu, kaunselor bertanggungjawab menilai kejayaan sesuatu alternatif yang dipilh melalui maklumbalas yang diterima oleh klien itu sendiri. Dalam memilih strategi-strategi ini, Suradi (1996) berpendapat bahawa ada empat strategi yang harus diutamakan oleh seseorang kaunselor bagi memberi informasi kepada kliennya.
Ø  Satu gambaran tentang pendekatan rawatan yang ada kaitan dengan kliennya
Ø  Ada persefahaman pada tiap-tiap prosedur
Ø   Kemungkinan sesuatu keadaan bagi setiap prosedur itu termasuklah kebaikan dan risikonya sekali
Ø  Waktu dan aktiviti-aktiviti yang terlibat pada setiap strategi itu
Peringkat alternatif penyelesaian dan tindakan kaunselor perlu Prihatin terhadap kemampuan perkembangan klien supaya dapat mengambil tindakan yang sesuai bagi membantu klien.
(f) Penamatan dan susulan

Membuat penamatan adalah peringkat akhir dalam sesi kaunseling selepas klien dapat membantu dan memilih alternatif yang dianggap sesuai bagi mengatasi masalah yang dihadapinya. Pada peringkat ini, kaunselor perlu menggunakan peneguhan dengan tujuan menyakinkan klien dan memastikan klien benar-benar melaksanakan alternatif yang dipilih. Selain itu, kaunselor juga perlu memastikan objektif klien tercapai dan dia dapat mengaplikasi pembelajarn yang diperolehi semasa sesi kaunseling di dalam pergaulan seharian. Kemahiran lain yang perlu dilakukan oleh kaunselor iaitu menstruktur sesi untuk penamatan, menyemak semula kemajuan dan pencapian matlamat dan pengukuhan pembelajaran yang diperolehi. Secara keseluruhannya, proses kaunseling diakhiri dengan penamatan iaitu kaunselor akan membuat rumusan besar pada peringkat ini. Kaunselor akan menyatakan semula isi penting yang diceritakan oleh klien pada awal sesi hingga mendapat jalan penyelesaian.

KEMAHIRAN ASAS DALAM KAUNSELING 

Kemahiran Mendengar
Kemahiran mendengar merupakan satu kemhiran yang paling penting dalam sesi kaunseling.Dalam konteks kaunseling terdapat beberapa perkara yang perlu didengar iaitu isi kandungan yang diperkatakan oleh klien, perasaan yang dilahirkan melalui tingkah laku tanpa lisan dan juga mendengar perasaan yang dinyatakan. Oleh itu, dikatakan proses mendengar melibatkan seluruh deria yang terdapat pada diri kaunselor. Telinga digunakan untuk mendengar apa yang diperkatakan, mata untuk melihat bagaimana gerak laku klien, hidung untuk menghidu bau-bau yang ada din sekeliling dan kadangkala deria sentuhan sebagai bersalam ataau memeluk klien.Seorang kaunselor harus lebih banyak mendengar daripada menyampuk percakapan klien.Ini adalah supaya kaunselor dapat benar-benar memahami apa yang telah diperkatakan klien.
Selain daripada tutur kata, gerak geri klien juga perlu dilihat dan didengar sama.Ini kerana semua tingkah laku klien turut memainkan peranan yang penting dalam menyampaikan makna sesuatu pengucapannya itu. Kaunselor perlu memberikan perhatian sepenuhnya dan menunjukkan minat kepada kata-kata klien. Kemahiran mendengar bukan sahaja mendengar tetapi kaunselor perlu memahami perasaan klien dengan mendalam.Kaunselor perlu mempunyai kemahiran mendengar dengan empati.Empati bermaksud kaunselor merasakan apa yang sedang dirasai oleh klien.

Kemahiran Menyoal
Soalan merupakan kaedah yang paling banyak digunakan dalam sesebuah sesi kaunseling. Ini adalah kerana ia merupakan cara yang paling mudah untuk mendapatkan sesuatu maklumat. Biasanya, soalan akan ditanya oleh kaunselor dan dijawab oleh klien.
Soalan-soalan yang dikemukakan haruslah berkaitan dengan usaha menggalakkan klien menjelajah dan memahami perasaannya. Di samping itu, soalan yang ditanya perlu mempunyai tujuan yang tertentu dan berupaya untuk menarik perhatian klien untuk meluahkan perasaan dan masalahnya tanpa merasa dirinya tergugat.Namun kaunselor perlu memastikan soalan yang hendak ditanya bersesuian , mudah difahami dan memudahkan klien untuk menjawab soalan kaunselor. Matlamat menyoal adalah untuk mendapatkan maklumat dengan tepat. Terdapat 2 jenis soalan dalam kemahairan menyoal iaitu soalan terbuka dan tertutup.






Kemahiran Prafasa
Kemahiran memprafrasa ini ialah respons kaunselor setelah mendengar isi dan memerhati tingkah laku klien. Pemahaman kaunselor ini dinyatakan dalam bentuk ayat yang agak pendek tetapi tepat dan padat maksudnya. Matlamat utama ialah memudahkan penerokaan ke atas klien. Ia bertujuan untuk mendapatkan kepastian dan menyatakan bahawa kaunselor faham dengan apa yang dinyatakn oleh klien.


Kemahiran Membina Perhubungan
Secara asasnya, hubungan memang wujud sejak awal pertemuan lagi. Tahap kemahiran ini termasuklah keupayaan kaunselor untuk memberi perangsang kepada klien agar sentiasa tenang dengan memberi persepsi pertama yang positif. Aspek-aspek berikut perlu diambil kira iaitu :
a) Membina suasana alam sekeliling yang selesa sebagai conthnya menyediakan kerusi dan meja yang sesuai, memastikan suhu bilik dalam keadaan sesuai, memastikaan keadaan bilik tidak terlalu sempit, bukan tempat lalu lalang atau bersebelahan dengan tandas, dan memastikan bilik kaunseling dalam keadaan kemas.
b) Mewujudkan suasana terapeutik iaitu mewujudkan suasana yang aman dan tenang tanpa gangguan yang membolehkan sesi kaunseling berjalan dengan lancar.
c) Menyediakan jarak ruang berkomunikasi yang sesuai dan selesa. Jarak yang dicadangkan adalah antara 1 hingga 1.5 meter. Pada jarak ini, keaunselor dapat melihat perubahan tingkah laku klien.

Kemahiran Memberi Perhatian
Kemahiran memberi perhatian adalah merangkumi aspek-aspek berikut:-
a) Postur badan iaitu kaunselor perlu duduk dengan keadaan badannya condong sedikit ke hadapan menghadap klien. Ini menandakan kaunselor itu bersedia untuk membantunya.
b) Intonasi suara iaitu kepekaan kaunselor dalam memahami intonasi suara klien yang menggambarkan emosinya tantang masalah yang dibincangkan.
c) Ekspresi wajah. Seorang guru kaunselor perlu memberi ekspresi wajah yang ceria kepada klien supaya dapat meyakinkan klien untuk berkongsi masalah dengan kaunselor.
d) Pandangan mata. Kaunselor sebaik baiknya bertentangan mata dengan klien tetapi pada masa yang sama perlu menjaga batasan agama dan mengikut  kesesuaian keadaan.  
e) Senyuman. Senyuman merupakan unsur penting dalam sesi kaunseling terutamanya pada peringkat awal Senyuman daripada kaunselelor mampu meredakan sedikit ketegangan yang dihadapi oleh klien. Senyuman daripada seorang kaunselor juga mampu membuatkan klien berasa selesa untuk berkongsi masalah bersama kaunselor.

 Kemahiran Merefleksi
Refleksi merujuk kepada satu usaha memahami klien dari persepsi dirinya sendiri. Kemahiran refleksi terbahagi kepada tiga iaitu :
a) Refleksi Isi. Iaitu pernyataan semula oleh kaunselor tentang maklumat yang disampaikan oleh klien. Idea atau maklumat ini dinyatakan atau diulang semula oleh kaunselor secara ringkas, padat dan tepat tanpa menjejaskan maksud sebenarnya.
b) Refleksi Perasaan. Pernyataan semula oleh kaunselor tentang perasaan dan sikap yang dinyatakan oleh klien. Matlamatnya untuk memberi fokus tentang perasaan atau atau sikap klien tentang perkara atau masalah yang dihadapinya. Ini juga dapat memberi peluang kepada klien untuk meluahkan perasaannya dengan cara yang baik serta memberi kelegaan kepada klien.
c) Refleksi Pengalaman. Refleksi pengalaman dibuat oleh kaunselor setelah dia memerhati gerak geri  tubuh badan semasa sesuatu pengalaman atau perasaan yang diluahkan oleh klien.

Kemahiran  Merumus
Kemahiran merumus merangkumi aspek mengulang dan menjelaskan apa yang telah diucapkan oleh klien. Merumus akan memudahkan kaunselor dan klien untuk memberi fokus terhadap sesuatu perkara. Rumusan boleh dibuat pada akhir sesi dengan tujuan mengingatkan kembali tentang perkara yang dibincangkan. Ketika merumus bahasa yang digunkan perlulah mudah difahami.

Kemahiran Membuat Kontrak
Membuat kontrak merujuk kepada usaha mendapatkan persetujuan atau perjanjian daripada murid supaya dia akan bertanggungjawab, berazam dan bertekad untuk melaksanakan apa yang telah dipersetujui dalam sesi perbincangan tadi. Biasanya kontrak dibuat kepada kes-kes yang memerlukan perubahan tingkah laku seperti ponteng, merokok, buli dan sebagainya. Kontrak boleh dibuat secara lisan atau bertulis.

Kemahiran Memimpin

Memimpin melibatkan usaha kaunselor menggalakkan klien bercakap dan mengawal perbincangan pelajar agar menerangkan perkara utama sahaja. Oleh itu, hanya perkara yang sebenar sahaja dibincangkan.

Kemahiran Konfrantasi

Konfrantasi bermaksud mencabar klien dalam sesi kaunseling. Tujuannya adalah untuk mendapatkan maklumat atau menggerakkan perkembangan klien. Konfrantasi dilakukan secara pelawaan atau ajakan supaya klien tidak berselindung dengan perkara yang sebenar.

RUMUSAN

Kaunselor perlu lah mendalami ilmu berkaitan bimbingan dan kaunseling untuk mambantu klien menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh klien. Kaunselor berperanan memberikan khidmat nasihat yang berguna kepada klien. Seorang kaunselor juga perlulah mempunyai sikap yang positif setiap masa. Teori-teori yang berkaitan dengan kaunseling perlulah dipelajari oleh kaunselor untuk diaplikasikan semasa menyelesaikan masalah klien. Prinsip dan etika kaunseling juga perlulah dipatuhi oleh kaunselor supaya perjalanan sesi kaunseling berjalan dengan lancar. Sesunggungnya kerjaya sebagai kaunselor ini merupakan tugas yang mulia tetapi ia bukanlah tugas yang mudah. Tetapi ia akan mendatangkan kesan yang positif kepada semua orang.





RUJUKAN

1)Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah Rendah, Ibrahim Ahmad, 2002, Percetekan Cergas (M) Sdn. Bhd, Bangi
2) Bimbingan Dan Kaunseling Kanak-Knak, Mok Soon Sang, 2011, Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd. , Selangor
3)  Bimbingan Dan Kaunseling Kanak-Knak, Lee Keok Cheong,Ee Ah Meng, Suppiah Nachippan, Taquiddin Abd Mukti, 2014, Oxford Fajar Sdn. Bhd. , Selangor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan